WORKSHOP PENINGKATAN KOMPETENSI GURU SEKOLAH DASAR MELALUI KEGIATAN MERDEKA BELAJAR

Authors

  • Nurrohmatul Amaliyah Sekolah Pascasarjana, Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka, Jakarta, Indonesia.
  • Supriansyah Supriansyah Sekolah Pascasarjana, Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka, Jakarta, Indonesia.
  • Puri Pramudiani Sekolah Pascasarjana, Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka, Jakarta, Indonesia.
  • Moch. Muslim ahbub S Sekolah Pascasarjana, Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka, Jakarta, Indonesia.
  • Dama Putri Prawito Sekolah Pascasarjana, Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka, Jakarta, Indonesia.
  • Luthfi Khoirunnisa Sekolah Pascasarjana, Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka, Jakarta, Indonesia.

DOI:

https://doi.org/10.51622/pengabdian.v4i2.1335

Abstract

The independent learning policy is a step towards transforming education for the realization of superior Indonesian Human Resources (HR) who have a Pancasila Student Profile. One of the episodes of Freedom of Learning is the realization of four main programs of the Freedom of Learning policy, namely: National Standardized School Examination (USBN), National Examination (UN), Learning Implementation Plan (RPP) and New Student Admission Regulations (PPDB). In improving one of the teacher's competencies, namely increasing professionalism, it is necessary to carry out activities in the form of workshops related to the mastery of the learning material taught, including the structure of the lesson, the concept of the lesson and the scientific mindset of the material. One of the things experienced by teachers in elementary schools is the development of learning tools so as to produce a Pancasila Student Profile in accordance with the directions contained in the Merdeka Curriculum. This activity was carried out in the form of a workshop which took place at SDN Pinangsia 06 Pagi, West Jakarta.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aan, W., Saidatul, I., & Kholida, F. (2021). Implementasi Merdeka Belajar Melalui Kampus Mengajar Perintis Di Sekolah Dasar. METODIK DIDAKTIK Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 16(2), 102–107.

Ardiansyah, R., Atmojo, I. R. W., & Saputri, D. Y. (2020). Peningkatan Kompetensi Profesional Guru dalam melaksanakan Pembelajaran Digital melalui Workshop Terintegrasi. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(2), 1–6.

Buku Kurikulum Merdeka, Kemdikbud. (2022).

Daga, A. T. (2021). Makna Merdeka Belajar dan Penguatan Peran Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1075–1090. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1279

Dasar, S., Marisana, D., Iskandar, S., Kurniawan, D. T., & Indonesia, U. P. (2023). Jurnal basicedu. 7(1), 139–150.

Dudung, A. (2018). Kompetensi Profesional Guru. JKKP (Jurnal Kesejahteraan Keluarga Dan Pendidikan), 5(1), 9–19. https://doi.org/10.21009/jkkp.051.02

Fitria, H., & Martha, A. (2020). admin,+12+Sulastri+258-264. 1(3), 258–264.

Koriati, E. D., Syam, A. R., & Ariyanto, A. (2021). Upaya Peningkatan Kompetensi Profesionalisme Guru Pendidikan Dasar Dalam Proses Pembelajaran. AL-ASASIYYA: Journal Of Basic Education, 5(2), 85–95. https://doi.org/10.24269/ajbe.v5i2.4815

Ningrum, A. S. (2022). Pengembangan Perangkat PembelajaranNingrum, A. S. (2022) ‘Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kurikulum Merdeka Belajar ( Metode Belajar )’, in PROSIDING PENDIDIKAN DASAR, pp. 166–177. doi: 10.34007/ppd.v1i1.186. Kurikulum Merdeka Belajar ( Metode Belajar. Prosiding Pendidikan Dasar, 1, 166–177. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.186

Nur Aedi. (2016). Manajemen pendidik & tenaga pendidikan.

Paris, S., Jusmawati, Alam, S., Jumliadi, & Arsyam, M. (2021). Upaya Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Melalui Model Kooperatif dengan Pendekatan Eksperimen pada Pembelajaran IPA di Kelas V SD Inpres Bangkala II Kota Makassar. Bina Gogik: Jurnal …, 8(1), 101–108. https://ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/pgsd/article/view/637

Sijabat, O. P., Manao, M. M., Situmorang, A. R., Hutauruk, A., & Panjaitan, S. (2022). Mengatur Kualitas Guru Melalui Program Guru Penggerak. Journal of Educational Learning and Innovation (ELIa), 2(1), 130–144. https://doi.org/10.46229/elia.v2i1.404

Srimulyani, M. (2017). Meningkatkan Kompetensi Guru Dalam Menyusun RPP/RPLBK Dengan Pendekatan Saintifik/Pendekatan BK Melalui Metode Workshop di Sekolah Binaan Kota Malang Tahun 2017. Prosiding SENASGABUD, 95–106.

Susila, W. Y. (2022). Peningkatan Kompetensi Guru Melaksanakan Pembelajaran Jarak Jauh Melalui Kegiatan Workshop. Jurnal Junjungan Pendidikan …. http://jurnaljunjunganpendidikan.com/index.php/jp/article/view/78%0Ahttps://jurnaljunjunganpendidikan.com/index.php/jp/article/download/78/59

Syafi’i, F. F. (2021). Merdeka belajar: sekolah penggerak. PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN DASAR “Merdeka Belajar Dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0,” November, 46–47.

Winarti, L. E. (2019). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Melalui Bimbingan Berkelanjutan Di Sd Negeri 1 Purwodadi. Inventa, 3(1), 96–104. https://doi.org/10.36456/inventa.3.1.a1811

Published

2023-08-03

How to Cite

Amaliyah, N., Supriansyah, S., Pramudiani, P., ahbub S, M. M. ., Prawito, D. P. ., & Khoirunnisa, L. (2023). WORKSHOP PENINGKATAN KOMPETENSI GURU SEKOLAH DASAR MELALUI KEGIATAN MERDEKA BELAJAR. Jurnal Visi Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 19-28. https://doi.org/10.51622/pengabdian.v4i2.1335

Most read articles by the same author(s)