Peranan Pembelajaran Sejarah Sebagai Upaya Membentuk Karakter Peserta Didik Pada Kurikulum Merdeka
DOI:
https://doi.org/10.51622/vsh.v5i1.2332Keywords:
History Education, Character Education, Independent CurriculumAbstract
This research is based on the idea that character education is a way to overcome the problems of the current multidimensional crisis. Qualitative approach with literature study, is used in this research because this type of study requires theoretical analysis and some scientific literature references. The data used in this research comes from relevant literature, such as books, journals, or scientific articles on the chosen topic. The result of this research discussion is that the Independent Curriculum, launched by the Indonesian Ministry of Education and Culture, regulates character education including in the realm of history learning. The Independent Curriculum emphasizes learning that is more flexible, inclusive, and learner-centered with the aim of creating learners who are independent, creative, and have character. History education is very important for building character, Indonesian civilization because through history students can recognize the identity of their nation.
Downloads
References
Agustina, F. I., & Yohanes, R. S. (2022). Pengembangan Media Audio Visual Candi Prambanan Bermuatan Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Sejarah SMA. HISTORIA VITAE: Jurnal Pendidikan Sejarah, 2(1), 77–86.
Alamsyah, N., & Labib, A. (2022). Radin Inten II: Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Sejarahnya. Ensiklopedia: Jurnal Pendidikan Dan Inovasi Pembelajaran Saburai, 2(1), 33–45.
Birsyada, M. I., & Siswanta, S. (2021). Inovasi Pendidikan Karakter Bangsa
Berbasis Nilai-Nilai Sejarah Perjuangan Pangeran Sambernyowo di Era
Masyarakat 5. 0. Diakronika Jurnal, 21(1), 45–56.
Dewi, D. T., & Ningsih, S. S. (2022). Integrasi Ilmu Islam Dalam Pembentukan
Karakter Siswa Melalui Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Di
Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 53–63.
Firmansyah, H., & Chalimi, I. R. (2021). Urgensi dan Implementasi Pendidikan
Karakter dalam Pembelajaran Sejarah Pada Masa Pandemi Covid 19.
Jurnal Basicedu, 5(5), 56–67.
Hasan, S. H. (2012). Pendidikan sejarah untuk memperkuat pendidikan
karakter. Paramita: Historical Studies Journal, 22(1), 81–95.
Karmedi, M. I., & Firman, F. (2021). Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran
Sejarah Selama Pandemi Covid-19. Journal of Education Research, 2(1), 36–
Kumalasari, D., & Wibowo, Y. A. (2021). Kajian Sejarah Pendidikan: Pemikiran
Pendidikan Karakter Hamka. SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 18(1), 81–89.
Lionar, U., & Fithriah, R. (2023). Analisis Nilai Pendidikan Karakter pada Tokoh
Sejarah Lokal Sumatera Barat Sebagai Sumber Belajar dalam
Pembelajaran Sejarah. Jurnal Pedagogy, 10(1), 77–88.
Martono, N. (2010). Metode penelitian kuantitatif: Analisis Isi dan Analisis Data
Sekunder. Jakarta: Grafindo Persada.
Meldawati, M., & Ersi. L. (2020). Gambaran pendidikan karakter oleh guru
sejarah dalam menanamkan nasionalisme peserta didik. Jurnal Pendidikan
Tambusai, 4(2), 83–94.
Mindarto, M., & Marta, N. (2023). Integrasi Nilai-Nilai Karakter Mohammad
Hatta pada Pembelajaran Sejarah Sebagai Penguatan Karakter Siswa SMA.
-196, 10(1), 187–196.
Muhammad, A. R., & Suhaimi, S. (2021). Integration of Character Education Based on Local Culture through Online Learning in Madras Ahaliyah.Cypriot Journal of Educational Sciences, 16(6), 293–304.
Nurwataniah, N., & Hasan, S. H. (2023). The Implementation of Character based Curriculum to Improve the Akhlakul Karimah of Students in Alam Elementary School Bandung. PrimaryEdu: Journal of Primary Education, 7(1), 90–99.
Pramartha, I. N. B., & Parwati, N. P. Y. (2020). Pendidikan Karakter Dalam
Pembelajaran Sejarah. Widyadari: Jurnal Pendidikan, 21(2), 102–113.
Shary, L. C. (2022). Relevansi Konsep Pendidikan Driyarkara dengan
Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Sejarah. HEURISTIK: Jurnal
Pendidikan Sejarah, 2(1), 1–6.
Sumargono, S., & Aswandi, V. (2023). Inovasi Media Pembelajaran Sejarah
Berbasis Pahlawan Lokal Lampung Sebagai Upaya Pengintegrasian
Pendidikan Karakter bagi Generasi Emas. Keraton: Journal of History
Education and Culture, 4(2), 44–54.
Syaputra, E., & Selvianti, R. (2021). Pendekatan Guru Sejarah dalam
Implementasi Pendidikan Karakter: Studi Deskriptif di SMA Negeri 4
Bengkulu Selatan. Jurnal Pendidikan, 12(1), 23–33.
Tresnani, Y. S. W. (2023). Penanaman Pendidikan Karakter Anti Korupsi pada
Pembelajaran Sejarah di SD Muhammadiyah 3 Kota Malang. AVATARA:
Jurnal Pendidikan Sejarah, 14(1), 1–8.
Udiyani, I. A. P. S., & Pramartha, I. N. B. (2022). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter
Pada Perjuangan Kapten I Wayan Dipta Dan Potensinya Sebagai Sumber
Pembelajaran Sejarah. Nirwasita: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Ilmu
Sosial, 3(2), 83–90.
Umam, K. (2021). Kurikulum dan Tuntutan Kompetensi Abad 21. Jurnal:
Nusantara, 1(3), 111–126.
Zed, M. (2018). Metode Penelitian Kepustakaan (Pertama). Jakarta: Yayasan
Obor Indonesia
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2024 Aldi Cahya; Tarunasena
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.