Peranan Pembelajaran Sejarah Sebagai Upaya Membentuk Karakter Peserta Didik Pada Kurikulum Merdeka

Authors

  • Aldi Cahya Pascasarjana Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia
  • Tarunasena Pascasarjana Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.51622/vsh.v5i1.2332

Keywords:

History Education, Character Education, Independent Curriculum

Abstract

This research is based on the idea that character education is a way to overcome the problems of the current multidimensional crisis. Qualitative approach with literature study, is used in this research because this type of study requires theoretical analysis and some scientific literature references. The data used in this research comes from relevant literature, such as books, journals, or scientific articles on the chosen topic. The result of this research discussion is that the Independent Curriculum, launched by the Indonesian Ministry of Education and Culture, regulates character education including in the realm of history learning. The Independent Curriculum emphasizes learning that is more flexible, inclusive, and learner-centered with the aim of creating learners who are independent, creative, and have character. History education is very important for building character, Indonesian civilization because through history students can recognize the identity of their nation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, F. I., & Yohanes, R. S. (2022). Pengembangan Media Audio Visual Candi Prambanan Bermuatan Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Sejarah SMA. HISTORIA VITAE: Jurnal Pendidikan Sejarah, 2(1), 77–86.

Alamsyah, N., & Labib, A. (2022). Radin Inten II: Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Sejarahnya. Ensiklopedia: Jurnal Pendidikan Dan Inovasi Pembelajaran Saburai, 2(1), 33–45.

Birsyada, M. I., & Siswanta, S. (2021). Inovasi Pendidikan Karakter Bangsa

Berbasis Nilai-Nilai Sejarah Perjuangan Pangeran Sambernyowo di Era

Masyarakat 5. 0. Diakronika Jurnal, 21(1), 45–56.

Dewi, D. T., & Ningsih, S. S. (2022). Integrasi Ilmu Islam Dalam Pembentukan

Karakter Siswa Melalui Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Di

Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 53–63.

Firmansyah, H., & Chalimi, I. R. (2021). Urgensi dan Implementasi Pendidikan

Karakter dalam Pembelajaran Sejarah Pada Masa Pandemi Covid 19.

Jurnal Basicedu, 5(5), 56–67.

Hasan, S. H. (2012). Pendidikan sejarah untuk memperkuat pendidikan

karakter. Paramita: Historical Studies Journal, 22(1), 81–95.

Karmedi, M. I., & Firman, F. (2021). Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran

Sejarah Selama Pandemi Covid-19. Journal of Education Research, 2(1), 36–

Kumalasari, D., & Wibowo, Y. A. (2021). Kajian Sejarah Pendidikan: Pemikiran

Pendidikan Karakter Hamka. SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 18(1), 81–89.

Lionar, U., & Fithriah, R. (2023). Analisis Nilai Pendidikan Karakter pada Tokoh

Sejarah Lokal Sumatera Barat Sebagai Sumber Belajar dalam

Pembelajaran Sejarah. Jurnal Pedagogy, 10(1), 77–88.

Martono, N. (2010). Metode penelitian kuantitatif: Analisis Isi dan Analisis Data

Sekunder. Jakarta: Grafindo Persada.

Meldawati, M., & Ersi. L. (2020). Gambaran pendidikan karakter oleh guru

sejarah dalam menanamkan nasionalisme peserta didik. Jurnal Pendidikan

Tambusai, 4(2), 83–94.

Mindarto, M., & Marta, N. (2023). Integrasi Nilai-Nilai Karakter Mohammad

Hatta pada Pembelajaran Sejarah Sebagai Penguatan Karakter Siswa SMA.

-196, 10(1), 187–196.

Muhammad, A. R., & Suhaimi, S. (2021). Integration of Character Education Based on Local Culture through Online Learning in Madras Ahaliyah.Cypriot Journal of Educational Sciences, 16(6), 293–304.

Nurwataniah, N., & Hasan, S. H. (2023). The Implementation of Character based Curriculum to Improve the Akhlakul Karimah of Students in Alam Elementary School Bandung. PrimaryEdu: Journal of Primary Education, 7(1), 90–99.

Pramartha, I. N. B., & Parwati, N. P. Y. (2020). Pendidikan Karakter Dalam

Pembelajaran Sejarah. Widyadari: Jurnal Pendidikan, 21(2), 102–113.

Shary, L. C. (2022). Relevansi Konsep Pendidikan Driyarkara dengan

Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Sejarah. HEURISTIK: Jurnal

Pendidikan Sejarah, 2(1), 1–6.

Sumargono, S., & Aswandi, V. (2023). Inovasi Media Pembelajaran Sejarah

Berbasis Pahlawan Lokal Lampung Sebagai Upaya Pengintegrasian

Pendidikan Karakter bagi Generasi Emas. Keraton: Journal of History

Education and Culture, 4(2), 44–54.

Syaputra, E., & Selvianti, R. (2021). Pendekatan Guru Sejarah dalam

Implementasi Pendidikan Karakter: Studi Deskriptif di SMA Negeri 4

Bengkulu Selatan. Jurnal Pendidikan, 12(1), 23–33.

Tresnani, Y. S. W. (2023). Penanaman Pendidikan Karakter Anti Korupsi pada

Pembelajaran Sejarah di SD Muhammadiyah 3 Kota Malang. AVATARA:

Jurnal Pendidikan Sejarah, 14(1), 1–8.

Udiyani, I. A. P. S., & Pramartha, I. N. B. (2022). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter

Pada Perjuangan Kapten I Wayan Dipta Dan Potensinya Sebagai Sumber

Pembelajaran Sejarah. Nirwasita: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Ilmu

Sosial, 3(2), 83–90.

Umam, K. (2021). Kurikulum dan Tuntutan Kompetensi Abad 21. Jurnal:

Nusantara, 1(3), 111–126.

Zed, M. (2018). Metode Penelitian Kepustakaan (Pertama). Jakarta: Yayasan

Obor Indonesia

Published

2024-06-25

How to Cite

Aldi Cahya, & Tarunasena. (2024). Peranan Pembelajaran Sejarah Sebagai Upaya Membentuk Karakter Peserta Didik Pada Kurikulum Merdeka. Visi Sosial Humaniora, 5(1), 194-205. https://doi.org/10.51622/vsh.v5i1.2332