Analisis Strategi Pemasaran Melalui Media Sosial Dalam Meningkatkan Volume Penjualan Produk Garifi KAMUMU LISNA di Desa Lolomoyo Kecamatan Gunungsitoli Barat
DOI:
https://doi.org/10.51622/vsh.v6i1.2373Keywords:
E-commerce, Marketing, Sales VolumeAbstract
Lack of professional skills in optimal use of E-commerce is a challenge for small and medium enterprises Garifi Kamumu Lisna in increasing product sales volume widely. This study uses a qualitative descriptive approach with qualitative types, data obtained through interviews, observations, and documentation and analyzed using the Miles and Huberman data analysis model approach. The results of the study indicate that Garifi Kamumu Lisna has utilized some social media platforms such as Facebook and WhatsApp to reach a wider market. This strategy is supported by the presentation of product photos that are considered quite attractive, informative descriptions, and quite active interactions with customers through direct messages and comment replies. However, the implementation of this strategy faces obstacles in the form of limited skills in digital marketing by employees, inadequate access to technology, and unstable internet networks. To overcome these challenges, Garifi Kamumu Lisna focuses on developing employee digital skills and adapting to local technological conditions. Overall, the marketing strategy implemented includes important elements such as utilizing social media, strengthening brand image, using quality visual content, and providing discounts and live streaming to increase consumer loyalty. This research contributes to the development of digital marketing practices among small and medium enterprises, especially in maximizing the potential of E-commerce despite resource limitations.
Downloads
References
Abdussamad, Z. (2021). Metodologi Penelitian Kualitatif. In Jurnal Sains dan Seni ITS (Vol. 6, Issue 1).
Afriaris, S., & Windartini, S. (2021). Model Pengembangan Strategi Komunikasi Bisnis untuk Mencapai Tujuan Pemasaran pada Usaha Kecil Menengah (Studi Kasus Pada Konsep Usaha Rumah Tangga Kerak Nasi). Jurnal Ekobistek. https://doi.org/10.35134/ekobistek.v9i1.65
Anugrahdewi. (2023). Pengertian Manajemen Pemasaran, Tujuan, Beserta Contohnya. Programpascasarjana.
Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2). https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.57
Azizah, N. (2022). Strategi Manajemen Pemasaran. Yayasan Kita Menulis, 2(6).
Azmi, D., Strategi, F., Produk, P., Melalui…, U., Kasus, S., Usaha, K., Kremes, ", Di, U. ", Cibunar, D., Rancakalong, K., Dian, S. ), Fadhilah, A., & Pratiwi, T. (2021). Coopetition : Jurnal Ilmiah Manajemen Strategi Pemasaran Produk UMKM Melalui Penerapan Digital Marketing. Jurnal Ilmiah Manajemen, Vol XII No(1).
chairunnisa. (2022). Apa itu Pemasaran : Definisi, Fungsi, dan Jenisnya. Dailysocial.Id.
ervina. (2022). Pengertian Penjualan, Tujuan dan Bentuknya dalam Perusahaan. In Pengertian Penjualan, Tujuan dan Bentuknya dalam Perusahaan (Issue 20 maret 2023 01.59).
Febiyanti, A. M. (2021). Efektivitas Sosial Media Sebagai Media Pemasaran Digital. Efektifitas Social Media Sebagai Media Pemasaran Digital, Juni.
Felix, A., Cerlysia, C., Sheng, L. De, Hendra, M., Tjalani, R., & Colin, V. (2024). Strategi Komunikasi Pemasaran Digital. Jurnal Common, 7(2). https://doi.org/10.34010/common.v7i2.11475
Fiantika, F. R., Wasil, M., Jumiyati, S., Honesti, L., Wahyuni, S., Mouw, E., Jonata, Mashudi, I., Hasanah, N., Maharani, A., Ambarwati, K., Noflidaputri, R., Nuryami, & Waris, L. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. In Rake Sarasin.
Haryono, E. (2023). Metodologi Penelitian Kualitatif Di Perguruan Tinggi Keagamaaan Islam. E-Journal an-Nuur: The Journal of Islamic Studies, 13.
Hibar, U., Susanto, B., Fatur, A. M., Febiola, S., Permana, A. D., Oktaviana, G., Setyoko, N. M., & Alfarizi, M. I. (2022). PENGEMBANGAN DAN PEMASARAN PRODUK KRIPIK PISANG (BANANA CHIPS) ARSA JAYA KHAS GUNUNG SARI. Indonesian Collaboration Journal of Community Services (ICJCS), 2(3). https://doi.org/10.53067/icjcs.v2i3.78
Iqbal, M. (2021). Efektifitas Digital Marketing Terhadap Kualitas Layanan pada Usaha di Masa Pandemi Covid 19 (Studi Kasus di Aceh). JEMSI (Jurnal Ekonomi, Manajemen, dan Akuntansi), 7(2), 83-93.
J, L., & Meleong. (2021). Metodologi Penelitian Kualitatif. (Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2007), 1.
Koyan, Prof. Dr. I. W. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. Rake Sarasin, March.
L.J Moleong. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. In Metodologi Penelitian Kualitatif. In Rake Sarasin (Issue Maret).
Lubis, L. A., & Nasution, A. I. L. (2022). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Penjualan Produk. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi (JIMMBA), 4(1). https://doi.org/10.32639/jimmba.v4i1.66
Martinus Hia, A., Hapzi Ali, & Fransiskus Dwikotjo Sri Sumartyo. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Penjualan: Analisis Kualitas Pelayanan, Inovasi Produk dan Kepuasan Konsumen (Literature Review). Jurnal Ilmu Multidisplin, 1(2). https://doi.org/10.38035/jim.v1i2.48
Maulida. (2020). TEKNIK PENGUMPULAN DATA DALAM METODOLOGI PENELITIAN. Darussalam, 21.
Melandi, I. K., Budiman, A., & Yusuf, I. (2023). ANALISIS STRATEGI PEMASARAN DIGITAL PADA TRAVELXISM MENGGUNAKAN DIGITAL MARKETING CANVAS. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 7(2). https://doi.org/10.31955/mea.v7i2.3138
Muhammad Diva, M., & Hartini. (2023). Strategi Pemasaran Menggunakan E-commerce Tokopedia untuk Meningkatkan Penjualan. Journal of Islamic Economic and Law (JIEL), 1(1).
Nanda, S. (2023). Metode Penelitian Kualitatif: Pengertian, Tujuan, Ciri, Jenis & Contoh. In Academy Brain.
Neneng Nurmalasari, & Masitoh, I. (2020). Manajemen Strategi Pemasaran Pendidikan Berbasis Media Sosial. Jurnal.Unigal.Ac.Id, volume 4(3).
Nursapia, H. (2021). Metodologi Penelitian Kualitatif. In Wal ashri Publishing.
Permata Sari, D. (2021). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEPUTUSAN PEMBELIAN, KUALITAS PRODUK, HARGA KOMPETITIF, LOKASI (LITERATURE REVIEW MANAJEMEN PEMASARAN). Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 2(4). https://doi.org/10.31933/jimt.v2i4.463
Ramli, E. M. R., Suliwati, S. E. S. D., Karimuddin, B. T. A. N., Khaidir, M. H. A. N. S., & Jahja, A. S. (2021a). Metodologi Penelitian Kualitatif. In Rake Sarasin (Issue Maret).
Ramli, E. M. R., Suliwati, S. E. S. D., Karimuddin, B. T. A. N., Khaidir, M. H. A. N. S., & Jahja, A. S. (2021b). Metodologi Penelitian Kualitatif. In Rake Sarasin (Issue Maret).
Rukin. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. In Rake Sarasin (Issue March).
Saleh, Z. (2021). Metodologi Penelitian Kualitatif. In PT Remaja Rosdakarya (Vol. 1).
Sari, D. C., Wardhana, A., Darwin, A. M., Sulaiman, E., Rahmawan, G., Ridwan, Muh., Hastutik, S., Poltak, H., & Sangadji, S. S. (2021). Manajemen Pemasaran. Cv. Media Sains Indonesia, 1.
Setiawan, A. H., & Wijanarko, R. (2021). Sistem Informasi Penjualan Roti Berbasis Web (Studi Kasus di CV Mams Bakery). Jurnal Informatika Dan Rekayasa Perangkat Lunak, 3(1). https://doi.org/10.36499/jinrpl.v3i1.4036
Sidjabat, S. (2022). 2.3 Definisi Pemasaran Jasa, Karakteristik Jasa dan Klasifikasi Jasa. Manajemen Pemasaran Jasa (Konsep Dasar).
Sono, M. G., Erwin, E., & Muhtadi, M. A. (2023). Strategi Pemasaran Digital dalam Mendorong Keberhasilan Wirausaha di Era Digital. Jurnal Ekonomi Dan Kewirausahaan West Science, 1(04). https://doi.org/10.58812/jekws.v1i04.712
Sundari, S., & Lestari, H. D. (2022). PEMASARAN DIGITAL DALAM KEWIRAUSAHAAN. WIKUACITYA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1). https://doi.org/10.56681/wikuacitya.v1i1.23
Syafitri, Y., Prasetyo, A., & Astika, R. (2021). SISTEM INFORMASI PEMASARAN PRODUK UMKM BERBASIS WEB PADA KECAMATAN BUMI NABUNG LAMPUNG TENGAH. Jurnal Informasi Dan Komputer, 9(2). https://doi.org/10.35959/jik.v9i2.233
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2008 Tentang Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah
Weyant, E. (2022). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches, 5th Edition. Journal of Electronic Resources in Medical Libraries, 19(1–2). https://doi.org/10.1080/15424065.2022.2046231
Wisataone, V., AW, S., & Hidayati, U. (2021). Penggunaan Marketplace Untuk Meningkatkan Pemasaran Digital Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Masyarakat Mandiri, 5(6).
Zulfiar, M. H., Fatimah, R. S., Widigdo, M. S. A., & Febrianto, A. J. (2022). PENGEMBANGAN SISTEM INFORMASI MANAJEMEN DALAM MENDUKUNG PEMASARAN PRODUK UMKM. Prosiding Seminar Nasional Program Pengabdian Masyarakat. https://doi.org/10.18196/ppm.44.890.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2025 Wiwi Jaya Setia Halawa; Eduar baene, Idarni Harefa, Yupiter Mendrofa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.