Bentuk Perlindungan Hukum Terhadap Konsumen Akibat Iklan yang Menyesatkan Pada Media Cetak

Authors

  • Tulus Siambaton Universitas HKBP Nommensen
  • Yosua Lorenzo Tarigan Universitas HKBP Nommensen

DOI:

https://doi.org/10.51622/vsh.v1i2.83

Keywords:

Advertising, , Misleading, , Print Media.

Abstract

This study aims to determine the implementation of legal protection for consumers due to misleading print media advertising against misleading advertisements in print media viewed from Law No. 8 of 1999 on Consumer Protection because, in fact there are still consumers who do not know how the legal protection is due to such misleading advertising.

The method used in the writing of this research is the method of library research that collects data by doing library material or secondary data that includes legislation, books, mass media, and other reading related to the writing of this research and field research methods , which is a research process by collecting data related to obtained directly from the field. In this study the collection of data in the form of interviews obtained at the place of pre-determined interviews.

From the results of research obtain the form of legal protection that can be done by consumers due to misleading print media advertising is in the form of the Institution Consumer Protection Society (LPKSM) which has the task of one is to assist consumers in fighting for rights, which is based on the The Consumer Protection of Law in protecting consumers other than those officially established by the government, in Chapter IX Article 44 and the accountability of the respective business actors are those responsible for providing compensation for damage, pollution and / or consumer loss resulting from the consumption of goods and / or services produced or traded under Article 7, Article 19 paragraph (1) and Article 20 UUPK (The Consumer Protection of Law).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Buku

Ahmadi Miru & Sutarman Yodo, Hukum Perlindungan Konsumen, Jakarta: Persada, 2008

AZ Nasution, Hukum Perlindungan Konsumen : Suatu Pengantar, Jakarta: Daya Widya,1999

Dedi Harianto, Perlindungan Hukum bagi Konsumen terhadap Iklan yang Menyesatkan, Ghalia Indonesia. Bogor. 2010

Departemen Pendidikan Kebudayaan Republik Indonesia, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka,1990

Gary Goodpaster & Felix Oentoeng Soebagjo, Arbitrase Di Indonesia Beberapa Contoh Kasus Dan Pelaksanaan Dalam Praktik, Jakarta : Ghalia, 1995

Gunawan Widjaja & Ahmad Yani, Hukum Tentang Perlindungan Konsumen, Jakarta: Gramedia Pustaka, 2000

H.Zainuddin, Metode Penelitian Hukum, Jakarta: Sinar Grafika,2009

Janus Sidabalok, Hukum Perlindungan Konsumen di Indonesia, Bandung: CitraAditya Bakti, 2006

Maria M Darus Badrusza man, Perlindungan Konsumen Dilihat dari Sudut Perjanjian Baku, Jakarta: Bina Cipta, 1986

Monle Lee & Carla Johnson, Prinsip-Prinsip Pokok Periklanan Dalam Perspektif Global, Jakarta: Kencana, 2007

Morissan, M.A., PERIKLANAN Komunikasi Pemasaran Terpadu, Jakarta : Kencana ,2010.

Muhammad Jaiz, Dasar – Dasar Periklanan, Graha Ilmu, 2014

Pujiyanto, Iklan Layanan Masyarakat, Yogyakarta : ANDI, 2013

Sidharta, Hukum Perlindungan Konsumen Indonesia, Jakarta: Grasindo,2004

Soerjono Soekanto, Pengantar Penelitian Hukum, Jakarta: UI Press,1986

Sophar Maru Hutagalung,S.H,M.H., Praktek Peradilan Perdata dan Alternatif Penyelesaian Sengketa, Jakarta:Sinar Grafika,2012

Subekti, Abitrase Perdagangan, Bandung: Bina Cipta, 1982.

Subekti, Hukum Acara Perdata Indonesia, Bandung: Bina Cipta, 1982.

Sudikno Mertokusumo, Mengenal Hukum, Suatu Pengantar, Yogyakarta:Liberty, 1999

Susanti Adi Nugroho, Proses Penyelesaian Sengketa Konsumen ditinjau dari Hukum Acara Serta Kendala Implementasinya, Jakarta : Kencana, 2008

Tri Kurnia Nurhayati, Kamus Lengk ap Bahasa Indonesia, Eska Media, Jakarta 2005

Ujang Rusdianto, Nuansa Perklanan Korporat, Yogyakarta : Calpulis, 2016

Winner Sitorus, Aspek-aspek Hukum Penyelesaian Sengketa Bisnis International Melalui Mediasi Sebagai Alternatif Penyelesaian Sengketa, Jakarta:UI,1998

Yahya Harahap, Beberapa Tinjauan Mengenai Sistem Peradilan dan Penyelesaian Sengketa, Bandung:Citra Aditya,1997

Makalah

Aman Sinaga, Makalah “Peran dan Fungsi Badan Penyelesaian Sengketa Konsumen dalam Upaya Perlindungan Konsumen”, Jakarta:Gramedia

Peraturan Perundang-Undangan

Kitab Undang-Undang Hukum Perdata

Peraturan Pemerintah Nomor 69 Tahun 1999 tentang Label dan Iklan Pangan

Peraturan Pemerintah Nomor 81 Tahun 1999 tentang Pengamanan Rokok Bagi Kesehatan

Undang-Undang Nomor 2 Tahun 2004 tentang Penyelesaian Perselisihan Hubungan Industrial

Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 tentang Perlindungan Konsumen

Undang-Undang Nomor 30 Tahun 1999 tentang Arbitrase dan Alternatif Penyelesaian Sengketa

Internet

http://www.hukumonline.com/berita/baca/hol1905/arbitrase-pilihan-tanpa-kepastian/

http://www.hukumtenagakerja.com/perselisihan-hubungan-industrial/penyelesaian-perselisihan-hubungan industrial-melalui-konsiliasi/

http://www.jurnalhukum.com/hukum-perlindungan-konsumen-di-indonesia

http://maximusblue.blogspot.com/2009/12/iklan-vs-hak-konsumen.html

https://terus-tambah-pengetahuan.blogspot.com/2017/02/pengertian-media-cetak.html

www.xl.co.id/Portals/3/.../1009/Prospektus%20PUT% 20I% 20XL.pdf

Published

2020-12-18

How to Cite

Siambaton, T., & Tarigan, Y. L. (2020). Bentuk Perlindungan Hukum Terhadap Konsumen Akibat Iklan yang Menyesatkan Pada Media Cetak . Visi Sosial Humaniora, 1(2), 143-154. https://doi.org/10.51622/vsh.v1i2.83