Program Kemahasiswaan Dalam Pemenuhan Indikator Kinerja Utama (IKU) Perguruan Tinggi – Best Practice

Authors

  • Libianko Sianturi Fakultas Teknik Universitas HKBP Nommensen, Medan, Indonesia
  • Sindak Hutauruk Fakultas Teknik Universitas HKBP Nommensen, Medan, Indonesia
  • Mula Sigiro Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas HKBP Nommensen, Medan, Indonesia
  • Hamonangan Siallagan Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas HKBP Nommensen, Medan, Indonesia
  • Jamser Simanjuntak Fakultas Teknik Universitas HKBP Nommensen, Medan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.51622/pengabdian.v4i1.1138

Keywords:

KPI,, Student Affairs, , MBKM,, BK2PTKI,, Collaboration.

Abstract

Higher education KPI consist of eight indicators that measure the quality of graduates, lecturers, and curriculum. Based on the BK2PTKI invitation letter No. 07/BK2-PTKI/X/2022 dated 18 October 2022, the author was invited to attend as speakers with the topic: "Student Affairs Program in Fulfillment of Higher Education Key Performance Indicators (KPI) - Best Practice".On this occasion, we describe several important matters regarding the role of student affairs in fulfilling KPI, including: implementation of MBKM, BELMAWA and PUSPRESNAS programs, development and revitalization of student body, increasing cooperation with foreign universities and increasing cooperation with domestic universities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Kemdikbud, 2021, Buku Panduan Simkatmawa Tahun 2021

Kemdikbud, 2021, Buku Pedoman Pilmapres Tahun 2021

Kemdikbud, 2022, Buku Pedoman Program Kreatifitas Mahasiswa Tahun 2022

Undang Undang No. 12 Tahun 2012 tentang Pendidikan Tinggi

Universitas HKBP Nommensen, 2019, Renstra Lembaga Penjaminan Mutu Universitas HKBP Nommensen 2019 – 2023.

Universitas HKBP Nommensen, 2020, Peraturan Kemahasiswaan Tahun 2020.

Universitas HKBP Nommensen, 2022, Peraturan Pokok Akademik Universitas HKBP Nommensen 2022.

Habib Cahyono, 2019, Peran Mahasiswa di Masyarakat, Jurnal Pengabdian Masyarakat Setiabudhi, ISSN: 2686-6315, Vol 1 No 1, Oktober 2019. Pg 32 - 43.

Faridahtul, 2021, Persfektif Mahasiswa Sebagai Agen of Change Melalui Pendidikan Kewarganegaraan, Asanka, ISSN: 2722-9998, Vol 2 Issue 2, September 2021, pg 181-193.

Sumaryanto, 2002, Optimalisasi Pembinaan Kegiatan Kemahasiswaan untuk Menciptakan Mahasiswa Unggul, Cakrawala Pendidikan, Th XXI, No 2, Juli 2002, pg 238-248.

Eny Wahyu Suryanti, 2019, Peningkatan Mutu Pendidikan di Perguruan Tinggi: Sebagai Alternatif Penanggulangan Pengangguran Terdidik, Likhitaprajana Jurnal Ilmiah, Vol 2 No 2, Issn 1410-8771, September 2019, pg 188-194.

Andriani, C. 2015, Mahasiswa dan Perguruan Tinggi dalam Era Asean Economic Community, Proaiding SNEMA, ISBN 978-602-171-5-5, hal 284-290.

Published

2023-02-28

How to Cite

Sianturi, L., Hutauruk, S., Sigiro, M., Siallagan, H., & Simanjuntak, J. (2023). Program Kemahasiswaan Dalam Pemenuhan Indikator Kinerja Utama (IKU) Perguruan Tinggi – Best Practice. Jurnal Visi Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 32-42. https://doi.org/10.51622/pengabdian.v4i1.1138