Meningkatkan Daya Saing UMKM Perikanan Melalui E-commerce
DOI:
https://doi.org/10.51622/pengabdian.v6i1.2610Keywords:
UMKM perikanan, e-commerce, pemasaran digital, pemberdayaan, ShopeeAbstract
The development of digital technology has opened up opportunities for MSMEs to expand their product marketing through the use of e-commerce. However, many MSMEs in the fishery sector in Takalar Regency have not yet optimally utilized digital platforms. This condition encourages the need for efforts to increase digital literacy and the capacity of fishery MSMEs in online marketing. The Fisheries Agribusiness Study Program at Hasanuddin University (Unhas) conducted community service activities with the theme " E-commerce for MSMEs: Opening Global Market Opportunities through Digital Marketing". This activity aims to provide understanding to MSMEs so they can utilize e-commerce as a means of marketing and business development. The implementation method includes presentations, simulations, and question-and-answer sessions integrated with the practice of using e-commerce. The results of the activity indicate an increase in the understanding and skills of fishery MSMEs in utilizing e-commerce. The use of e-commerce is expected to help fishery MSMEs overcome marketing constraints, increase sales, improve the welfare of business actors, and support regional economic growth.
Downloads
References
Akhmad, K. A., & Purnomo, S. (2021). Pengaruh Penerapan Teknologi Informasi Pada Usaha Mikro Kecil dan Menengah di Kota Surakarta. Sebatik, 25(1), 234–240. https://doi.org/10.46984/sebatik.v25i1.1293
Birgithri, A., Syafira, T., & Louise, N. (2024). Analisis Strategi Pemasaran UMKM untuk Meningkatkan Pertumbuhan Bisnis di Era Digital. Technomedia Journal, 9(1), 117–129. https://doi.org/10.33050/tmj.v9i1.2268
Hafni, R., & Rozali, A. (2017). Analisis Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM) Terhadap Penyerapan Tenaga Kerja di Indonesia. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:148871790
Kurnia, A., Amelia, A. R., & Indar, A. (2022). Strategi Pemberdayaan Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) Pengolahan Hasil Perikanan dalam Rangka Penanggulangan Kemiskinan Masyarakat Pesisir: Studi Kasus Kota Tegal Provinsi Jawa Tengah. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 7(4), 390–398. https://doi.org/10.24815/jimps.v7i4.24708
Lubis, T. A., & Junaidi, J. (2016). Pemanfaatan teknologi informasi pada usaha mikro kecil dan menengah di Kota Jambi. Jurnal Perspektif Pembiayaan Dan Pembangunan Daerah, 3(3), 163–174.
Sani, A. N. M., Baso, A., Syahruni Cangara, A., & Tahang, H. (2016). Analisis Perbandingan Finansial UMKM Olahan Perikanan Pada Masa Pandemi dan New Normal di Kota Makassar Financial Comparison Analysis of Micro, Small and Medium Enterprises Processed Fisheries During the Pandemic and New Normal in Makassar City. Torani: J.MFishSci, 26(1), 70–77.
Paggarra, H., & Hartati. (2020). Diversifikasi Pengolahan Ikan di Kabupaten Takalar.
Rahim, A. R., Rasulong, I., Jusriadi, E., & Adzim, F. (2017). Strategi Implementasi Model Pengembangan Wirausahawan Muda Bagi Masyarakat Pesisir Kabupaten Takalar. Jurnal Balance, 14(2).
Rahman Rahim, A. (2024). Pelatihan Pengembangan dan Inovasi Ikan Asap Pada Nelayan di Kabupaten Takalar (Vol. 7, Issue 2).
Riana, I. G., Wiagustini, N. L. P., & Meydianawathi, L. G. (2014). Master Plan UMKM Berbasis Perikanan untuk Meningkatkan Pengolahan Produk Ikan yang Memiliki Nilai Tambah Tinggi. Jurnal Ekonomi Kuantitatif Terapan, 102–119.
Sari, D. P. (2024). Analisis Sistem Pemasaran Ikan Nila di Desa Lantang Kecamatan Polongbangkeng Selatan Kabupaten Takalar. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 2.
Sirodjudin, M. (2023). Implementasi Digital Marketing Oleh UMKM Di Indonesia: A Scoping Review. 2(2).
Sofa, M., & Nafisa, A. (2024). Optimalisasi Penggunaan Media Sosial Facebook dalam Meningkatkan Pemasaran UMKM Bawang Merah di Desa Ngasem. Kolaborasi: Jurnal Hasil Kegiatan Kolaborasi Pengabdian Masyarakat, 2(3), 1–7.
Sudaryanto, A., & Maruta, I. G. N. A. (2020). Peningkatan Produksi Desain Pola Pada Industri Rumah Tangga Sepatu Wanita Merk" Vario" Krian. Society: Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(1), 59–63.
Syihabuddin, A. N., & Saefudin, D. (2013). Upaya Kesiapan Indonesia Dalam Menghadapi MEA 2015 Melalui Revitalisasi UMKM. Skripsi. Universitas Negeri Semarang.
Wulandari, Y. S., Abadi, S., Zahra, F. A., & Syahputra, A. F. (2023). Peningkatan Pengetahuan dan Keterampilan Pelaku UMKM Perikanan melalui Sosialisasi Manajemen dan Pemasaran. Jurnal Inovasi Hasil Pengabdian Masyarakat (JIPEMAS), 6(2), 257–268. https://doi.org/10.33474/jipemas.v6i2.19385
Yansyah, M., Marian, F., Hesti, & Gusrini, I. N. (2024). Strategi Pengembangan UKM Ajjulukana di Tamalate, Galesong Utara, Takalar, Sulawesi Selatan. Abidumasy, 5(1).
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2024 Alpiani Alpiani, Andi Amri, Hamzah Tahang, Sitti Fakhriyyah, Abd Wahid

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.