Pendampingan Penggunaan Layanan Perbankan Digital Pada Nasabah BANK BPD Bali Capem PUSPEM BADUNG

Authors

  • Ni Komang Ayu Srigita Lestari Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Pendidikan Nasional, Indonesia
  • Putu Indah Dianti Putri Fakultas teknik dan Informatika, Universitas Pendidikan Nasional, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.51622/pengabdian.v5i2.2440

Keywords:

perbankan digital, pendampingan nasabah, literasi digital, adopsi teknologi

Abstract

Abstract

Assistance with Digital Banking Services Usage at Bank BPD Bali Capem Puspem Badung identifies low levels of digital technology adoption among customers as a major challenge. Despite Bank BPD Bali’s commitment to regional economic development and providing inclusive banking services, many customers still rely on cash transactions and physical visits to the branch. This Internship Program aims to enhance understanding and usage of digital banking applications through intensive support. This approach includes direct education on how to use the app, its benefits, and technical problem- solving. Results show an improvement in customers' understanding and skills in using digital services, but challenges related to digital literacy still need to be addressed. The program demonstrates effectiveness in increasing digital service adoption, supporting Bank BPD Bali’s goal of delivering more efficient and high-quality banking services, and contributing to the economic development of Bali. Evaluation and the development of a structured monitoring system are necessary to ensure the program’s sustainability and effectiveness in the future.

Kata Kunci: digital banking, customer assistance, digital literacy, technology adoption

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akmalia, A. N., & Rikumahu, B. (2020). Analisis Tingkat Adopsi Layanan Perbankan Digital Menggunakan Teori Difusi Inovasi (Objek Studi: Jenius oleh Bank BTPN di Kota Bandung dan Jakarta). Jurnal Mitra Manajemen, 4(8), 1196-1207.

Fadilla, F., & Suhendi, Y. (2023). Pelatihan dan Pendampingan Pembukaan Rekening Online Bank Syariah Indonesia Mahasiswa Perbankan Syariah STEBIS IGM. Lumbung Inovasi: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 8(3), 398-404.

Hidayati, S., Marlina, M., & Pangestuti, D. C. (2023). Literasi Keuangan dan Perbankan Digital Untuk Menjadikan Anggota UMKM Bankable di Cinere, Jawa Barat. Jurnal Abdimas Bina Bangsa, 4(2), 1737-1747.

Kholis, N. (2018). Perbankan dalam era baru digital. Economicus, 12(1), 80-88. Muhammad, A. (2023). Analisis SWOT Transformasi Digital pada Lansia dalam

Penggunaan Jasa Perbankan di Indonesia Era Society 5.0. Jihbiz: Global Journal of Islamic Banking and Finance, 5(1), 79-91.

Mutiasari, A. I. (2020). Perkembangan industri perbankan di era digital. Jurnal Ekonomi Bisnis Dan Kewirausahaan, 9(2), 32-41.

Ngamal, Y., & Perajaka, M. A. (2022). Penerapan Model Manajemen Risiko Teknologi Digital Di Lembaga Perbankan Berkaca Pada Cetak Biru Transformasi Digital Perbankan Indonesia. Jurnal Manajemen Risiko, 2(2), 59-74.

Putri, P. I. D. & Sudiarta, I. K. (2024). Modernisasi Irigasi: Upaya Perluasan Akses Terhadap Teknologi Informasi dalam Mendukung Kegiatan Operasi dan Pemeliharaan Irigasi. Abdimas Galuh, 6(1), 348-359.

Primasari, N. S., & Ghofirin, M. (2021). Sosialisasi Kesiapan Masyarakat Menuju Transaksi Digital di Era New Normal Life. Jurnal Altifani Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 1-9.

Raharjo, B. (2021). Fintech Teknologi Finansial Perbankan Digital. Penerbit Yayasan Prima Agus Teknik, 1-299.

Rahmiyanti, S., & Arianto, B. (2023). Pendampingan Literasi Keuangan Digital Bagi UMKM Digital Di Kelurahan Tembong Kota Serang. PRAXIS: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 1(3), 158-167.

Reihandho, M. I., & Fajarwati, D. (2023). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Niat Penggunaan Perbankan Digital di Indonesia: indonesia. ADI Bisnis Digital Interdisiplin Jurnal, 4(2), 70-80.

Shabri, H. (2022). Transformasi digital industri perbankan syariah Indonesia. El-Kahfi| Journal of Islamic Economics, 3(02), 228-234.

Suarantalla, R., Aliyah, J., & Tryana, A. L. (2023). Melangkah ke Era Digital: Sosialisasi Literasi Keuangan untuk Transaksi Non Tunai. Parta: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 82-89.

Susilawaty, L., & Nicola, N. (2020). Pengaruh layanan perbankan digital pada kepuasan nasabah perbankan. Jurnal Manajemen Maranatha, 19(2), 179-190.

Tarigan, H. A. A. B., & Paulus, D. H. (2019). Perlindungan Hukum Terhadap Nasabah Atas Penyelenggaraan Layanan Perbankan Digital. Jurnal Pembangunan Hukum Indonesia, 1(3), 294-307.

Published

2024-08-28

How to Cite

Lestari, N. K. A. S., & Putri, P. I. D. . (2024). Pendampingan Penggunaan Layanan Perbankan Digital Pada Nasabah BANK BPD Bali Capem PUSPEM BADUNG. Jurnal Visi Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 176-183. https://doi.org/10.51622/pengabdian.v5i2.2440