Pemanfaatan Digital Marketing Sebagai Upaya Meningkatkan Perkembangan Usaha Pelaku UMKM di Desa Rajapolah Kabpaten Tasikmalaya
DOI:
https://doi.org/10.51622/pengabdian.v6i1.2650Keywords:
Usaha Mikro Kecil Menengah, online marketplace, digital marketingAbstract
Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) play an important role in the Indonesian economy and have contributed 61% to the national GDP. Advances in digital technology have led to many changes, including in the way of marketing, especially for MSMEs which should take advantage of these advances in digital technology by entering certain online marketplaces. MSME players in Rajapolah Village, Tasikmalaya Regency are ready to take advantage of this digital technology advancement by utilizing digital marketing in marketing their products. The hope of these MSME players is that digital marketing can increase business development, so that it can restore the prestige of Rajapolah Village as a handicraft center in West Java.
Downloads
References
A. Arisandi, Y. T. (2018). Efektivitas Penerapan E-Commerce Dalam Perkembangan Usaha Kecil Menengah Di Sentra Industri Sandal Dan Sepatu Wedoro Kabupaten Sidoarjo. Administrasi Negara, 1–8.
Amelia, Achmadi, & Syamsuri. (2023). Strategi Penggunaan Digital Marketing Dalam meningkatkan Penjualan UMKM Pontianal. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 12(20).
Anastasya, A. (2023, July 8). Data UMKM, Jumlah dan Pertumbuhan Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah di Indonesia. Https://Ukmindonesia.Id/Baca-Deskripsi-Posts/Data-Umkm-Jumlah-Dan-Pertumbuhan-Usaha-Mikro-Kecil-Dan-Menengah-Di-Indonesia.
Anatan, L. (2023). Micro, Small, and Medium Enterprises’ Readiness for Digital Transformation in Indonesia. https://doi.org/10.3390/economies
Astuti YS, Rosali ES. Potensi Ekonomi Berbasis Keunggulan Lokal di Kampung Kreatif Sukaruas Desa Sukaraja Kecamatan Rajapolah Kabupaten Tasikmalaya. In: “Pengembangan Wilayah Berkelanjutan di Era Revolusi Industri 40.” Universitas Muhammadiyah Surakarta; 2019.
Febriyantoro, M. T., & Arisandi, D. (2018). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Pada Era Masyarakat Ekonomi Asean. Ejournal Stiedewantara.
Gunawan Wibowo, Y. (2021). Analisa Literasi Digital Usaha Mikro, Kecil, Menengah (UMKM) Makanan Islami Dalam Kemasan. In Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia (Vol. 7, Issue 1).
Haleem, A., Javaid, M., Qadri, M. A., & Suman, R. (2022). Understanding the role of digital technologies in education: A review. Sustainable Operations and Computers, 3, 275–285. https://doi.org/10.1016/j.susoc.2022.05.004
Masyhudi I, Budiargo K. Perancangan Motif Khas Tasikmalaya Pada Decoupage Untuk Produk Dari Anyaman Pandan. Ultim J Komun Vis. 2021 Dec 24;14(2):214–22.
Nisrina, D. (2023). Menolak Digitalisasi, Salah Satu Penyebab UMKM di Indonesia Sulit Berkembang.
Nugraha. (2024). Manfaat Digital Marketing untuk Pengembangan UMKM. https://ppid.brin.go.id/posts/manfaat-digital-marketing-untuk-pengembangan-umkm
Panjadinata, D. (2023). Pentingnya Digital Marketing untuk Meningkatkan UMKM. https://lldikti5.kemdikbud.go.id/home/detailpost/pentingnya-digital-marketing-untuk-meningkatkan-umkm
RR Gumilang. (2019). Implementasi Digital Marketing Terhadap Peningkatan Penjualan Hasil Home Industri. Coopetition : Jurnal Ilmiah Manajemen, Implementasi Digital Marketing, 10(1).
Sumarni, T., Melinda, L. D., & Rita, K. (2021). E-Commerce Dan Media Sosial Sebagai Alternatif Solusi Tantangan Pemasaran Pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus : Umkm Martabak Mr.Jenggot). Maqasiduna: Journal of Education, Humanities, and Social Sciences, 1(01), 42–49. https://doi.org/10.59174/mqs.v1i01.3
V. Desai. (2019). Digital Marketing: A Review. International Journal of Trend in Scientific Research and Development.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2024 Rakhmat Prabowo, Neti Budiwati, Fazar Nuriansyah, Kinanti Geminastiti Hilmiatussadiah, Hamdan Ardiansyah, Cepri Maulana, Agung Setiawan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.