Pendidikan Multikultural untuk Pembentukan Karakter Anak: Membangun Jembatan Harmoni Antarbudaya di Era Kontenporer

Authors

  • Wawan Darmawan Fakultas Pendidikan Sejarah, UPI, Bandung Indonesia, Fakultas Pendidikan Sejarah, UPI, Bandung Indonesia
  • Ewilensia Magdalen Mbura Fakultas Pendidikan Sejarah, UPI, Bandung Indonesia, Fakultas Pendidikan Sejarah, UPI, Bandung Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.51622/vsh.v5i1.2324

Keywords:

pendidikan, multikultural, karakter, anak

Abstract

iIn today's increasingly complex global society, multicultural education has become a key focus in shaping children's inclusive and empathetic characters. This article explores the important role of multicultural education in shaping children who can appreciate cultural diversity and promote tolerance and cross-cultural understanding. Using a holistic and interactive approach, the article highlights effective educational strategies and practices to enrich children's learning experiences, facilitate intercultural dialogue, and address inequality and discrimination. The research employs literature review and case studies to investigate the impact and implementation of multicultural education practices in the context of children's character formation. By integrating multicultural values into the curriculum, creating inclusive learning environments, and actively engaging the community, multicultural education can serve as a solid foundation for building harmonious intercultural relationships.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adibah, I. Z. (2014). Multicultural Education as a vehicle for character building. Jurnal Ilmiah Madaniah, 4(2), 175–190.

Afifah, N. P. M., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Pendidikan Multikultural Dalam Upaya Membangun Karakter Anak Bangsa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3).

Asriadi, M. (2023). Pendidikan Multikultural dalam Membentuk Karakter Identitas Nasional. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3).

Desmila, D., & Suryana, D. (2023). Upaya Guru dalam Menanamkan Karakter Anak Usia Dini melalui Pendidikan Multikultural. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2),

Fathoni, T., & Wijayanti, L. M. (2023). Pendidikan Multikultural Kebudayaan Ortomotif Dalam Pluralisme Beragama. Tamilis Synex: Multidimensional Collaboration, 1(1), 1–8.

Hasanah, U. (2018). Implementasi Pendidikan Multikultural dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini. Golden Age: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1),

Laila, I. N., & Rahmawati, U. (2023). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Multikultural Dalam Budaya Sekolah Sebagai Upaya Menumbuhkan Jiwa Moderasi Beragama Siswa. Jurnal Menejemen Pendidikan Islam, 04(2), 121–137.

Prakasih, R. C., Firman, & Rusdinal. (2021). NILAI NASIONALISME DAN ANTI RADIKALISME DALAM PENDIDIKAN MULTIKULTURAL. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(2), 284–293.

Prasetyo, G. (2021). Akulturasi Masyarakat Pandhalungan : Aktualisasi Pendidikan Multikultural Dalam Pembelajaran Sejarah. Education & Learning, 1(1), 20–25.

Riyadi, D. S., Rahman, A., Julianti, T., Ananda, A. ., & Baharudin, A. (2022). PENDIDIKAN MULTIKULTULAR DI INDONESIA: URGENSI SEBAGAI RESOLUSI KONFLIK. Jurnal Pendidikan Islam, 5(1).

Sudargini, Y., & Purwanto, A. (2020). Pendidikan Pendekatan Multikultural Untuk Membentuk Karakter dan Identitas Nasional di Era Revolusi Industri 4.0 : A Literature Review. Journal Industrial Engineering & Management Research, 1(3), 299–305.

Supriatin, A., & Nasution, A. R. (2017). Implementasi pendidikan multikultural dalam praktik pendidikan di indonesia. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 3(1), 1–13.

Yati, F., & Santoso, G. (2022). Peradaban Dan Kebudayaan ; Nilai-Nilai Universal dalam Pendidikan Multikultural. Jurnal Pendidikan Transformatif, 01(03), 173–182.

Zamathoriq, D. (2021). Implementasi Pendidikan Multikultural Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(4), 124–131.

Zubaedi, Z. (2008). PENDIDIKAN MULTIKULTURAL: KONSEPSIDAN IMPLEMENTASINYA DALAM PEMBELAJARAN. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 1(1), 1–14

Published

2024-06-25

How to Cite

Darmawan, W., & Mbura, E. M. (2024). Pendidikan Multikultural untuk Pembentukan Karakter Anak: Membangun Jembatan Harmoni Antarbudaya di Era Kontenporer. Visi Sosial Humaniora, 5(1), 224-232. https://doi.org/10.51622/vsh.v5i1.2324