Pengaruh Latar Belakang Pendidikan Terhadap Kinerja Guru Pada SMP Negeri 2 Susua Kecamatan Susua

Authors

  • Osarao Laia Universitas Nias
  • Yamolala Zega Universitas Nias
  • Eliagus Telaumbanua Universitas Nias
  • Odaligoziduhu Halawa Universitas Nias

DOI:

https://doi.org/10.51622/vsh.v5i2.2612

Keywords:

Pendidikan, Kinerja

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of educational background on teacher performance at SMP Negeri 2 Susua, Susua District. This type of research uses quantitative research and sampling techniques using probability sampling with a sample size of 43 respondents. Data collection techniques used were observation, questionnaires and documentation. Based on the results of the study, a correlation coefficient value of 0.583 was obtained, which means that the level of relationship between educational background and teacher performance is at a sufficient level. At SMP Negeri 2 Susua, Susua District, it is important to understand how teacher education can affect the quality of teaching and student learning outcomes. Research in recent years has shown that educational background can have a significant impact on the way teachers teach and their effectiveness in educating. Academic education includes all types of training and education that teachers receive before they start teaching, including bachelor's degrees, professional training, and additional certifications

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andriana, T. E. (2017). Evaluasi Kinerja Guru melalui Prestasi Siswa. Clewes, 2003:69-85.

Arikunto, S. (2018). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Avolio, B. J., & Yammarino, F. J. (2020). Kinerja dan Kepemimpinan dalam Organisasi. Jakarta: Penerbit Terbit Maju.

Azwar, S. (2017). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Banks, J. A. (2021). Kualifikasi Pendidikan dan Partisipasi dalam Masyarakat Multikultural. Bandung: Penerbit Angkasa.

Borman, W. C., & Motowidlo, S. J. (2023). Pencapaian Kinerja dalam Organisasi: Perspektif dan Aplikasi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Cochran-Smith, M. (2018). Memahami Keberagaman dalam Pendidikan Guru: Pendekatan Komprehensif. New York: Routledge.

Darling-Hammond, L. (2018). Pendidikan Guru dan Peran Praktik Berbasis Bukti. San Francisco: Jossey-Bass.

Dewi, R. (2023). Dampak Latar Belakang Pendidikan terhadap Kinerja Profesional. Jakarta: Erlangga.

Djaali. (2020). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Fullan, M. (2019). Perubahan Pendidikan: Strategi dan Kepemimpinan. London: Sage Publications.

Guskey, T. R. (2019). Pengembangan Profesional dan Dampaknya terhadap Efektivitas Pengajaran. Alexandria: ASCD.

Hadi, A. (2022). Dasar-Dasar Akademik dan Pengaruhnya terhadap Pengembangan Karir. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Hasibuan, M. S. P. (2014). Manajemen Sumber Daya Manusia. Dalam Marliani, S., & Antari, N. L. (2021).

Hattie, J. (2018). Pembelajaran yang Terlihat: Sintesis dari Lebih dari 800 Meta-Analisis Terkait Prestasi. London: Routledge.

Hattie, J. (2018). Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. New York: Routledge.

Hattie, J. (2019). Kualifikasi Pendidikan: Interaksi antara Kualitas Pengajaran, Pengalaman Belajar, dan Penilaian. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Jonassen, D. H. (2021). Integrasi Teknologi dalam Pendidikan: Panduan Praktis. New York: Springer.

Judge, T. A., & Piccolo, R. F. (2021). Evaluasi Kinerja: Teori dan Aplikasi dalam Organisasi. Bandung: Alfabeta.

Ketut, E. W., dkk. (2019). Latar Belakang Pendidikan: Pengembangan Kemampuan dan Perilaku. Penerbit Universitas.

Kolb, D. A. (2020). Pembelajaran Berbasis Pengalaman dan Kualifikasi Pendidikan. Surabaya: Airlangga University Press.

Mangkunegara, A. P. (2015). Manajemen Sumber Daya Manusia Perusahaan. Dalam Prasetyo, E. B. (2020).

Marzano, R. J. (2020). Strategi Pengajaran yang Efektif: Dari Teori ke Praktik. Boston: Pearson Education.

Mayer, R. E. (2022). Kualifikasi Pendidikan dan Teknologi dalam Pembelajaran. Jakarta: Penerbit Salemba Empat.

Nasution, M. Z., & Darmayanti, N. (2012). Pengaruh Latar Belakang Pendidikan dan Masa Kerja Terhadap Kinerja Guru Raudhatul Athfa di Medan. Jurnal Pendidikan.

Natan, A., & Kaleka, A. (2020). Kinerja Guru dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran.

Nawawi, H. (2019). Metode Penelitian Bidang Sosial. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Nussbaum, M. C. (2019). Pendidikan dan Kualifikasi: Perspektif Hak Asasi dan Etika dalam Masyarakat. Bandung: Pustaka Nusantara.

Pink, D. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pencapaian Kinerja. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Putri, A. (2023). Latar Belakang Pendidikan dan Perannya dalam Kesuksesan Profesional. Bandung: Alfabeta.

Republik Indonesia. (2005). Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen. Jakarta: Depdiknas.

Riduwan. (2019). Skala Pengukuran Variabel-variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Robson, C. (2019). Kinerja dalam Organisasi: Konsep dan Implementasi. Yogyakarta: Andi Offset.

Sari, M. (2021). Peran Pendidikan dalam Membentuk Kompetensi Kerja. Surabaya: Airlangga University Press.

Singh, S., & Gupta, R. (2023). Pengukuran Kinerja Karyawan: Teori dan Praktik. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Soekanto, S. (2019). Pengantar Penelitian Hukum. Jakarta: UI Press.

Spreitzer, G., & Porath, C. (2022). Efektivitas dan Efisiensi dalam Kinerja Organisasi. Jakarta: Bina Aksara.

Suad. (2016). Indikator Latar Belakang Pendidikan: Jenjang, Kesesuaian, Pengetahuan, dan Disiplin Ilmu. Jakarta: Penerbit Gramedia.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2018). Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.

Supardi. (2017). Guru dan Prestasi Belajar. Penerbit Ilmu Pendidikan

Suryabrata, S. (2018). Metodologi Penelitian. Jakarta: Rajawali Press.

Umi Narimawati. (2018). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Sekretariat Negara.

Zulkarnain, M. (2023). Pendidikan Guru: Tujuan dan Sasaran. Malang: UMM

Published

2024-12-30

How to Cite

Osarao Laia, Yamolala Zega, Eliagus Telaumbanua, & Odaligoziduhu Halawa. (2024). Pengaruh Latar Belakang Pendidikan Terhadap Kinerja Guru Pada SMP Negeri 2 Susua Kecamatan Susua. Visi Sosial Humaniora, 5(2), 297-313. https://doi.org/10.51622/vsh.v5i2.2612

Most read articles by the same author(s)